Platforma Android - programowanie dla zaawansowanych Coderów
Autor: Andrzej Ławniczak, publikacja: 2015-09-04
Rozpoczęcie nowego projektu najczęściej wiąże się ze skorzystaniem z podstawowych szkieletów kodu. Ciężko jest uniknąć korzystania z pewnych udogodnień ery internetu - dzięki temu nasza praca nabiera rozpędu i nie potrzebujemy odkrywać Ameryki w konserwach. Oczywiście takie rozwiązanie jest dobre dla początkujących programistów, zaawansowani programiści powinni się dwa razy zastanowić zanim skorzystają jeden do jednego z gotowych kodu z powodu ich obciążenia błędami.
Są to błędy nie powodujące awarii aplikacji, ale mające duży wpływ na prędkość jej działania. Konieczność zapisywania stanu aplikacji nie raz przysparza wielu problemów z którymi profesjonalni programiści muszą sobie radzić.
Podstawą działania wszystkich aplikacji na platformie android są 4 obszary - niezależnie czy aplikacja jest pisana przez początkującego programistę czy profesjonalnego codera. Wszystkie obszary działają od siebie całkowicie niezależnie. Pierwszy z komponentów który chciałbym omówić jest Activity - jest to kontroler zarządzający widokami w aplikacji.
Częstym błędem wśród programistów jest przywiązywanie zbyt dużej wagi do tej części aplikacji. Kolejnym elementem, z którego zbudowana jest aplikacja jest Service - służy do wykonywania operacji, które długo trwają. Przykładem takich operacji jest stałe odtwarzanie muzyki oraz operacje sieciowe.
Kolejny elementem budowy aplikacji jest Intent Service - służy do operacji typu uruchom i zapomnij. Dzięki wykonywaniu operacji zleconej w innym wątku jest bardzo użyteczny. Teraz chciałbym wspomnieć o Broadcaster Reciver - elemencie aplikacji odpowiedzialnym za odbieranie rozgłoszeń - stanowi bramę do aplikacji. Służy także do delegowania pracy innym komponentom - stanowi kierownika zmiany.
Ostatni element, o którym chciałbym wspomnieć to - Content Provider - odpowiada on za zarządzanie treścią znajdującą się w aplikacji.
Każdy z wymienionych elementów jest potrzebny do stworzenia dobrej aplikacji - a razem elementy tworzą swoisty klej między warstwą logiczną aplikacji a jej strukturą.
Opracowano:
Andrzej Ławniczak
It Hardcore